Allmänna villkor

Nedan finner ni våra allmänna villkor för vår filterabonnemangstjänst samt vid köp av filter.

Om Hemkomfort

Hemkomfort Svenska Hem och Miljö AB är ett familjeföretag som sedan 1991 förbättrar inomhusmiljön genom ventilation samt sanering av radon i villor, radhus och flerbostadshus. Företaget har sitt säte och huvudkontor i Stockholm och en filial i Skövde. Företagets postadress är Lyftkransvägen 5, 142 50 Skogås.

Önskar du att komma i kontakt med oss, kan du ringa på 08-604 97 00 eller maila på info@hemkomfort.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Priser

Samtliga priser på vår hemsida är angivna i Svenska kronor (SEK) inklusive moms om inte annat anges. Vi reserverar oss för att priserna på enstaka filter kan komma att justeras vid förändringar i inköpspriser och fraktkostnader.

Emballage

Emballage såsom kartonger, pallar etc. ingår i priserna vid leverans av varor och vi försöker alltid att anpassa emballaget för att förhindra skador på varorna under leverans.

Betalning

Vid fakturering gäller 10 dagar netto för privatpersoner. För att få kredit 30 dagar netto behöver ni kontakta oss i förväg. Vid fakturabetalning tas rutinmässigt en kreditupplysning såvida kunden inte är känd.  Vi anlitar Inkasso vid försenad betalning. För beställningar från de övriga nordiska länderna kontaktas vi innan. Extra tillägg för frakt etc. kan då tillkomma.

Önskas ROT-avdrag på utfört arbete behöver ni lämna in uppgifter följande uppgifter i samband med beställning av arbete eller fakturering:

  • Personnummer för den som ska stå på ROT-avdraget
  • Fastighetsbeteckning

Vid utförande av arbete erbjuder vi även möjlighet till finansiering via Wasa Kredit där du kan dela upp din betalning på 12 eller 24 månader utan ränta. En avi-avgift på 45 kr samt en uppläggningsavgiften tillkommer på mellan 395-595 kr. Vid räntefri avbetalning på 36 månader tillkommer en avgift på 2% (räntestöd) vid uppläggning utöver avi avgiften samt uppläggningsavgiften. Kontakta oss gärna om du har frågor kring finansieringen på 08-604 97 00 eller maila på info@hemkomfort.se. Mer information finner du även här.

Vid handling i vår webbutik erbjuder vi betalning via Klarna och även direktbetalning via kort. Kostnaden för filter kommer att debiteras kund i samband med utskick av filter via valt betalningssätt. Vi betalning via Klarna gäller deras tjänstevillkor som du finner här.

Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen s (1975:635) tills betalning erhållits.

Frakt

Vi har en fast fraktavgift på 85 kr inkl. moms för alla våra filter och våra radonmätningar har fri frakt. Våra filter och radonmätningar skickas normalt ut med PostNord som varubrev 1:a-klass och levereras direkt till din dörr eller brevlåda. Skulle det inte gå att leverera till din dörr så levereras paketet till närmaste ombud.

Om det är ett större filter eller paket så levereras det med MyPack Home och levereras direkt till dörren.

Elektroniska radonmätningar skickas med spårbart rekommenderat brev till ombud. Fraktkostnad ingår i hyran av mätarna.

Transportrisk

Butiken bär ansvaret för att varan kommer fram till kund på angiven plats i gott skick. Vid skada ska speditören samt butiken genast meddelas för att kunna reklamera varan. Vid retur bär kunden ansvaret för att varan kommer fram till butiken i gott skick. Senare angivelse om skadat gods godtages ej. 

Beställningsuppgifter

Det åligger kund att säkerställa att korrekta uppgifter anges vid beställning av vara via vår webbutik eller godkännande av offert. Har du frågor kring vilket filter du ska beställa eller en offert får du gärna kontakta oss via info@hemkomfort.se eller på 08-604 97 00 så hjälper vi dig. Skulle ni ha något problem vid beställning får ni gärna ringa oss på 08-604 97 00 eller maila via info@hemkomfort.se eller skriva i vår chatt så återkommer vi så fort som möjligt.

Ångerrätt

För privatpersoner gäller 14-dagars ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kund har rätt att ångra sitt köp inom 14-dagar från mottagadet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står kund för kostanden för returfrakten. Vid retur vänligen kontakta info@hemkomfort.se. Varan ska vara i originalskick vid retur och utan skador.

Felbeställning

Vid eventuell felbeställning, vänligen kontakta info@hemkomfort.se för att avbryta ordern. Har du redan mottagit ordern så kommer du debiteras en administrativ avgift på 189 kr inkl. moms. Eventuell returfrakt står kunden för. 

Reklamation

Samtliga filter som skickas från vår butik kvalitetskontrollerats innan de skickas och hanteras manuellt. Är varan skadad vid leverans åtgärdas det kostnadsfritt av oss genom leverans av ny vara eller återbetalning av betalningen mot retur av varan. Vänligen kontakta info@hemkomfort.se för reklamation. 

Ej uthämtade paket

Om du som privatkund inte hämtat ut din beställning från ditt angivna utlämningsställe efter erhållen SMS/Post avisering skickas ytterligare SMS/Post påminnelse avisering. Om du inte löst ut din beställning efter erhållen påminnelse avisering returneras beställningen tillbaka till oss. Icke uthämtade paket returneras till oss 14 dagar efter ankomsten till ombudet. OBS! Alla outlösta paket som returneras tillbaks till oss kommer att debiteras med en avgift på 189 Kr för returfrakt och hantering (separat faktura skickas till faktura adressen).

Force Majeure

Part är fri från ansvar för åtagande enligt detta avtal i den mån dess fullgörande hindras av arbetskonflikt eller förhållande utanför Parts rådighet och förutseende såsom myndighetsbeslut, krig eller därav föranledda omständigheter, inre oroligheter, sabotage, naturhändelse, eldsvåda eller annat därmed jämförligt förhållande.

Part som önskar åberopa sådan angiven händelse skall utan dröjsmål underrätta den andra parten om uppkomsten samt om dess upphörande.

Garanti

Vid installation av ventilationsaggregat, radonsug eller mekanisk frånluft gäller den garantitid som anges i offerten för installationen.

Normalt lämnar vi mellan 2-5 års garanti på alla våra installationer och fläktar.*

*Garantitiden beror på val av fabrikat på fläkt eller ventilations aggregat och förutsätter även att originalfilter används och att detta kan bevisas vid reklamationsärenden för att garanti ska gälla från tillverkarna. Säljaren är befriad från sitt ansvar under garantitiden om köparen inte följer anvisade drift- och skötselinstruktioner.

Personuppgiftshantering

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter och/eller företagsuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Som kund har du enligt dataskyddsförordningen (GDPR) rätt att få den information vi registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. 

Kontakta i så fall vår kundtjänst på info@hemkomfort.se eller på 08-12 22 58 42. De uppgifter du förser oss med i samband med en order ligger lagrade i vårt affärssystem på ett sådant sätt i att de ej kan komma utomstående till del. 

Vi lämnar ej vidare uppgifter du förser oss med i någon form annat än där det krävs för att effektuera din order, alternativt där detta har direkt relevans till de varor du köpt. Vid beställning av varor från vår webbutik delas dina personuppgifter med Postnord samt vid betalning via Klarna med Klarna för att kunna leverera varan till dig samt erbjuda betalningslösning via Klarna. 

Detta innebär att vi inte säljer, hyr ut, eller på något annat sätt nyttjar uppgifterna till någonting annat än för det syfte som de ursprungligen lämnats. Du kan som kund alltid kontakta oss och be att vi ta bort alla uppgifter om er (om vi inte måste behålla dem av lagliga skäl). Om du inte kontaktar oss kommer vi ändå att ta bort dessa uppgifter efter två år om det inte längre behövs för att uppfylla våra åtagande mot dig som kund eller om de måste behållas av andra berättigade skäl.

Tvist och tillämplig lag

Eventuella tvister skall i första hand lösas genom förhandling mellan parterna i god och lojal anda. I de fall dessa förhandlingar inte leder till för Part acceptabelt resultat skall tvisten slutligen lösas i allmän domstol enligt svensk lag. 

Villkor vid tecknande av filterabonnemang

Information om filterabonnemang

En viktig komponent i ditt aggregat är dess filter, som både skyddar aggregatets fläktar och säkerställer även att luften som tas in i huset är ren från partiklar. För att säkerställa aggregatets funktion bör filter kontrolleras minst en gång var sjätte månad samt bytas minst en gång per år. Bytesintervallet om ett år är krav för att garanti ska gälla för aggregatet.

För att underlätta filterhanteringen så erbjuder vi ett filterabonnemang utan bindningstid och uppsägningstid där vi håller koll på när det är dags att byta filter i ditt aggregat enligt valt intervall. När du får ett filter skickat från oss så är det dags att byta filter, enkelt och smidigt. Ett filterabonnemang är en bra försäkring om du skulle få problem med ditt aggregat under garantitiden då ni enkelt kan visa för leverantören av aggregatet att originalfilter använts under garantiperioden vilket är ett krav från samtliga leverantörer.

När du tecknat ett abonnemang får du automatiskt inloggningsuppgifter utskickade för att kunna logga in på “Mitt Konto” för att komma åt din prenumeration, se status på ditt abonnemang och dina leveranser samt avsluta abonnemanget om du önskar det. 

Leverans 

Leveranstiden är normalt 2-4 dagar efter beställning och vi har en fast fraktavgift på 85 kr inkl. moms för alla våra filter om inte annat anges vid beställning. Filter som finns i lager skickas normalt inom 48 timmar från beställning. Vid problem med leveransen ring oss gärna på 08-604 97 00, maila till info@hemkomfort.se alternativt kontakta oss via vår chatt så återkommer vi till dig så fort som möjligt. 

Det går även utmärkt att hämta filter på vårt kontor på Lyftkransvägen 5, 142 50 Skogås om dessa finns i lager. Ring gärna på 08-604 97 00 innan ni kommer för att säkerställa att de filter ni söker finns i lager.

Öppettider för kontoret: 
Måndag – fredag mellan kl. 08:00 – 16:00.

Frakt 

Vi har en fast fraktavgift på 85 kr inkl. moms för alla våra filter. Våra filter skickas normalt ut med PostNord som varubrev 1:a – klass och levereras direkt till din dörr. Skulle det inte gå att leverera till din dörr så får du ett meddelande om detta och paketet levereras då till närmaste ombud.

Om du beställer ett större filter eller paket så levereras det med MyPack Home och levereras direkt till dörren. 

Priser

Samtliga priser på vår hemsida är angivna i Svenska kronor (SEK) inklusive moms. Vi reserverar oss för att priserna på enstaka filter kan komma att justeras vid förändringar i inköpspriser och fraktkostnader. Vid ändring av priser kommer samtliga berörda kunder med filterabonnemang för det aktuella filtret att meddelas i samband med justering av pris på ett filter.

Bindningstid

Våra filterabonnemang är löpande utan bindningstid och uppsägningstid och du kan när som helst välja att avsluta abonnemanget. För att komma åt information och ändra i ditt abonnemang går du in på Mitt konto och trycker på “Prenumerationer”. 

Betalning 

Vi erbjuder betalning via Klarna och även direktbetalning via kort. Kostnaden för filter kommer att debiteras kund i samband med utskick av filter via valt betalningssätt. Vid betalning via Klarna gäller deras tjänstevillkor som du finner här.

Beställningsuppgifter

Det åligger kund att säkerställa att korrekta uppgifter anges vid beställning och tecknande av filterabonnemang. Har du frågor kring vilket filter du ska beställa får du gärna kontakta oss via Info@hemkomfort.se eller på 08-604 97 00 så hjälper vi dig. Skulle ni ha något problem vid beställning får ni gärna ringa oss på 08-604 97 00 eller mejla via info@hemkomfort.se eller skriva i vår chatt så återkommer vi så fort som möjligt.

Transportrisk

Butiken bär ansvaret för att varan kommer fram till kund på angiven plats i gott skick. Vid skada ska speditören samt butiken genast meddelas för att kunna reklamera varan. Vid retur bär kunden ansvaret för att varan kommer fram till butiken i gott skick. Senare angivelse om skadat gods godtages ej.

Ångerrätt

För privatpersoner gäller 14-dagars ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kund har rätt att ångra sitt köp inom 14-dagar från mottagadet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står kund för kostanden för returfrakten. Vid retur vänligen kontakta Info@hemkomfort.se. Varan ska vara i originalskick vid retur och utan skador.

Felbeställning

Vid eventuell felbeställning, vänligen kontakta Info@hemkomfort.se för att avbryta ordern. Har du redan mottagit ordern så kommer du debiteras en administrativ avgift på 189 kr inkl. moms. Eventuell returfrakt står kunden för.

Reklamation

Samtliga filter som skickas från vår butik kvalitetskontrollerats innan de skickas och hanteras manuellt. Är varan skadad vid leverans åtgärdas det kostnadsfritt av oss genom leverans av ny vara eller återbetalning av betalningen mot retur av varan. Vänligen kontakta info@hemkomfort.se för reklamation.

Ej uthämtade paket

Om du som privatkund inte hämtat ut din beställning från ditt angivna utlämningsställe efter erhållen SMS/Post avisering skickas ytterligare SMS/Post påminnelse avisering. Om du inte löst ut din beställning efter erhållen påminnelse avisering returneras beställningen tillbaka till oss. Icke uthämtade paket returneras till oss 14 dagar efter ankomsten till ombudet. OBS! Alla outlösta hämtpaket som returneras tillbaks till oss kommer att debiteras med en avgift på 189 Kr för returfrakt och hantering (separat faktura skickas till fakturaadressen).

Force Majeure

Part är fri från ansvar för åtagande enligt detta avtal i den mån dess fullgörande hindras av arbetskonflikt eller förhållande utanför Parts rådighet och förutseende såsom myndighetsbeslut, krig eller därav föranledda omständigheter, inre oroligheter, sabotage, naturhändelse, eldsvåda eller annat därmed jämförligt förhållande.

Part som önskar åberopa sådan angiven händelse skall utan dröjsmål underrätta den andra parten om uppkomsten samt om dess upphörande.

Personuppgiftshantering

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter och/eller företagsuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Som kund har du enligt dataskyddsförordningen (GDPR) rätt att få den information vi registrerat. 

Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst på Info@hemkomfort.se eller på 08-604 97 00. De uppgifter du förser oss med i samband med en order ligger lagrade i vårt affärssystem på ett sådant sätt i att de ej kan komma utomstående till del. 

Vi lämnar ej vidare uppgifter du förser oss med i någon form annat än där det krävs för att effektuera din order, alternativt där detta har direkt relevans till de varor du köpt. Detta innebär att vi inte säljer, hyr ut, eller på något annat sätt nyttjar uppgifterna till någonting annat än för det syfte som de ursprungligen lämnats. Du kan som kund när som hells kontakta oss och be att vi ta bort alla uppgifter om er (om vi inte måste behålla dem av lagliga skäl). Om du inte kontaktar oss kommer vi ändå att ta bort dessa uppgifter efter två år.

Tvist och tillämplig lag

Eventuella tvister skall i första hand lösas genom förhandling mellan parterna i god och lojal anda. I de fall dessa förhandlingar inte leder till för Part acceptabelt resultat skall tvisten slutligen lösas i allmän domstol enligt svensk lag.

Rulla till toppen